ضمن  خوش آمد گویی به شما کاربر گرامی لطفا تا بار گذاری کامل صفحه مدتی را صبر  نمایید در این پایگاه اطلاع رسانی در قسمت لینکها بیش از 18000 لینک به سایر سایتها وجود دارد و در قسمت جوک و سرگرمی جدیدترین جوک ها را ملاحظه خواهید نمود و سایر مطالب این صفحه نیز امید است که مطابق سلیقه شما عزیزان  باشد       در قسمتهای مربوط به توانبخشی و علمی جدیدترین یافته های دنیای  پزشکی و مجرب ترین پزشکان و متخصصان توانبخشی را خواهید یافت

 

= بهترین  کرج پزشک، اطفال= بهترین  کرج پزشک، جراح مغز و اعصاب= بهترین  کرج پزشک، جراح کلیه و مجاری ادرار= بهترین  کرج پزشک، دندانپزشک= بهترین  کرج پزشک، کلیه و مجاری ادرار= بهترین  کرج پزشک، آلرژی= بهترین  کرج پزشک، ارتودنسی= بهترین  کرج پزشک، بیهوشی= بهترین  کرج پزشک، پوست و مو و آمیزشی

بهترین کرج = بهترین کرج آدرس=شماره تلفن = بهترین کرج گفتاردرمانی کرج =آدرس گفتاردرمانی تهران = بهترین کرج آدرس کاردرمانی تهران = بهترین کرج آدرس کاردرمانی کرج = بهترین کرج اسامی گفتاردرمانان ایران = بهترین کرج اسامی کاردرمانان تهران = بهترین کرج آموزش و پرورش کرج = بهترین کرج آموزش و پرورش تهران = بهترین کرج پورتال گفتاردرمانان ایران=بهترین = بهترین کرج کرج = بهترین کرج البرز = بهترین کرج تهران = بهترین کرج قسمت مشاوره سایت موسسه گفتار توان گستر=درمان =لکنت= زبان= کودکان= بزرگسالان = بهترین کرج توانبخشی = بهترین کرج دستگاه = بهترین کرج بهترین  لاغری = بهترین کرج

بهترین  کرج پزشک، جراح پلاستیک= بهترین  کرج پزشک، جراح دهان و فک و صورت= بهترین  کرج پزشک، جراح عمومی= بهترین  کرج پزشک، جراح قلب و عروق= بهترین  کرج پزشک، جراح لثه= بهترین  کرج پزشک، چشم پزشک= بهترین  کرج پزشک، خون شناسی= بهترین  کرج پزشک، داخلی= بهترین  کرج پزشک، روانپزشک= بهترین  کرج پزشک،

  آمار بازدید کنندگان                       

 

 

کرج درمان اعتیاد= بهترین  کرج درمان در منزل= بهترین  کرج درمانگاه= بهترین  کرج دندانسازی= بهترین  کرج رادیولوژی= بهترین  کرج روانشناسی= بهترین  کرج ساختمان پزشکان= بهترین  کرج سرنگ، تولید= بهترین  کرج سمعک و

 

روماتولوژی= بهترین  کرج پزشک، زنان و زایمان= بهترین  کرج پزشک، طب فیزیکی و توانبخشی= بهترین  کرج پزشک، عفونی= بهترین  کرج پزشک، عمومی= بهترین  کرج پزشک، قلب و عروق= بهترین  کرج پزشک، گوارش= بهترین  کرج پزشک، گوش و حلق و بینی= بهترین  کرج پزشک داخلی، ریه= بهترین  کرج پزشک داخلی، غدد= بهترین  کرج پزشکی باروری و ناباروری= بهترین  کرج پزشکی هسته ای= بهترین  کرج ترمیم مو= بهترین  کرج تغذیه بالینی و رژیم درمانی= بهترین  کرج دارو، پخش= بهترین  کرج دارو، تولید= بهترین  کرج داروخانه= بهترین  کرج داروی گیاهی، پخش= بهترین  کرج درمان اعتیاد= بهترین  کرج درمان در منزل= بهترین  کرج درمانگاه= بهترین  کرج دندانسازی= بهترین  کرج وبلاگ سایت گفتار توان گستر =بهترین  کرج دارو، پخش= بهترین  کرج دارو، تولید= بهترین  کرج داروخانه= بهترین  کرج داروی گیاهی، پخش= بهترین  کرج درمان اعتیاد= بهترین  کرج درمان در منزل= بهترین  کرج درمانگاه= بهترین  کرج دندانسازی= بهترین  کرج  

                                                                                 

 گفتار در مانی  کاردرمانی  فیزیو تراپی   شنوایی شناسی بینایی سنجی   ارتوپدی فنی   

انجمنها  مجلات علمی    دانشگاه ها و دانشکده ها  کلینیکهای تخصصی   مراکز توانبخشی   

مراکز تشخیصی و  درمانی                 تجهیزات پزشکی              مراکز آموزشی خصوصی 

اطلاعات  پزشکان تهران         اطلاعات پزشکان مشهد               اطلاعات  پزشکان کرج  

اطلاعات مراکز توانبخشی و درمانی  استان مازندران

 

  page:  1     2      3        5     6    7      9     10    11    12      13     14     15   16    17   18    19    20     NEXT   ....

 

رادیولوژی= بهترین  کرج روانشناسی= بهترین  کرج ساختمان پزشکان= بهترین  کرج سرنگ، تولید= بهترین  کرج سمعک و شنوایی سنجی= بهترین  کرج سنجش تراکم استخوان= بهترین  کرج سونوگرافی= بهترین  کرج سی تی اسکن= بهترین  کرج طب سوزنی= بهترین  کرج عطاری= بهترین  کرج عینک، واردات و صادرات= بهترین  کرج عینک سازی= بهترین  کرج

 

 صفحه اصلی 

  درباره ما 

  تماس با ما

     نظر سنجی

 تماس با شما

   نحوه تبلیغات در سایت

  مشاوره 

  لینکهای ما

  تولیدات ما

     عضویت

  
 

 


       شماره مجوز تبلیغات760/91/ن/پ

 

بهترین گفتاردرمانی کرج = بهترین کرج گفتار توان گستر  هوشمند = بهترین کرج اسم و آدرس بهترین گفتاردرمانی کرج = بهترین کرج درمان ناگویایی کودکان کرجی = بهترین کرج بهترین مرکز گفتاردرمانی غرب استان تهران = بهترین کرج مطب گفتاردرمانی سیاوش عطایی = بهترین کرج با سابقه ترین گفتاردرمانی کودکان

 

 


 

 

 گروه گفتاردرمانی تخصصی گفتار توان گستر بزرگترین مرکز گفتاردرمانی و گروه درمانی کرج 

 

                     بهترین گفتاردرمانی کرج = بهترین کرج گفتار توان گستر  هوشمند = بهترین کرج اسم و آدرس بهترین گفتاردرمانی کرج = بهترین کرج درمان ناگویایی کودکان کرجی = بهترین کرج بهترین مرکز گفتاردرمانی غرب استان تهران = بهترین کرج مطب گفتاردرمانی سیاوش عطایی = بهترین کرج با سابقه ترین گفتاردرمانی کودکان    دستگاههای بیو فید بک بینایی – شنیداری= برنامه های نروفیدبک  = بهترین کرج سه بعدی محرک مغز = بهترین کرج بخش شنیداری - ادراکی=درمان انواع اختلالات گفتاری =ادگیری کودکان عادی= دچار تاخیر تکاملی گفتار =کودکان دچار  لکنت =فلج مغزی =کم توانی ذهنی = بهترین کرج  طیف اوتیسم  = بهترین کرج آماده سازی برای سنجش بدو ورود به مدرسه=جلسات درمانی دوساعته = بهترین کرج والدین همراه     =کم توانی ذهنی = بهترین کرج  طیف اوتیسم  = بهترین کرج آماده سازی برای سنجش بدو ورود به مدرسه=جلسات درمانی دوساعته = بهترین کرج والدین همراه کودک در جلسه  درمانی = بهترین کرج جلسه درمانی شامل SI = بهترین کرج تربیت شنیداری  = بهترین کرج آموزش ذهنی = بهترین کرج ماساژ و تحریک اندامهای گویایی =استفاده از دستگاههای بیو فیدبک =برنامه های کامپیوتری خاص = بهترین کرج کودک کرجی

 


 دارای انواع دستگاههای بیو فید بک بینایی - شنیداری و برنامه های نروفیدبک  و سه بعدی محرک مغز و بخش شنیداری - ادراکی

دردرمان انواع اختلالات گفتاری و یادگیری کودکان عادی دچار تاخیر تکاملی گفتار

 

کودکان دچار  لکنت -فلج مغزی - کم توانی ذهنی و  طیف اوتیسم  و آماده سازی برای سنجش بدو ورود به مدرسه

 

 

هر جلسه درمانی شامل SI  - تربیت شنیداری  - آموزش ذهنی -  ماساژ و تحریک اندامهای گویایی - استفاده از دستگاههای بیو فیدبک و

 

 برنامه های کامپیوتری خاص هر کودک می باشد  که با پرداخت تنها یک ویزیت استفاده از تمامی امکانات مرکز میسور می باشد .


  با تعیین وقت قبلی     =      آدرس مطب    =    کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علمی

پزشکی

ادبی

فرهنگی

سیاسی

اجتماعی

اقتصادی

ورزشی

فلسفی

مدیریت

خانواده

کامپیوتر

الکترونیک

مذهبی

روانشناسی

شیمی

طنز

سرگرمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

 

 

 



نورون های آینه ای
پژوهشگراني كه در زمينه زيست - عصب شناسي تحقيق ميكنند در تازهترين مطالعات خود به اين نتيجه رسيدهاند كه آن دسته از سلولهاي مغز كه سلولهاي آينهاي نام دارند و در واكنشهاي افراد در قبال مسايلي كه براي ديگران اتفاق ميافتد سهم مهمي ايفا ميكنند، در زمينه عوارض اجتماعي بيماري "اوتيسم" نيز مسوول هستند

اين نرونها معمولا هنگامي كه افراد عمل خاصي را انجام ميدهند و يا شاهد انجام همين عمل توسط ديگران هستند، فعاليت ميكنند به اعتقاد دانشمندان، اين نرونها در بروز حالتي كه "همدلي" ناميده ميشود و به افراد اجازه ميدهد تا عواطف و رفتار ديگران را درك كنند نقشي اساسي ايفا ميكنند
به نوشته نشريه "نيچر" مخصوص مطالعات زيست-عصب شناسي گروه محققان دانشگاه كاليفرنيا با استفاده از دستگاههاي اسكن مغز، از فعاليت نرونهاي آينهاي مغز اين دو گروه از كودكان هنگامي كه آنان مشغول تماشاي تصاويري دربردارنده حالات مختلف چهره افراد مختلف از جمله خنده، گريه، خشم و يا بي حوصلگي و نظاير آن بودند و يا خود اداي اين حالات را درميآوردند، عكس گرفتند در مطالعه روي اين عكسهاي تهيه شده به وسيله دستگاههاي اسكن آشكار شد كه نرونهاي آينهاي در مغز كودكان مبتلا به اوتيسم به مراتب كمتر از نرونهاي مشابه در مغز كودكان عادي بودند

براساس اين پژوهش هرچه ميزان اجتماعگريزي كودكان مبتلا به اوتيسم بيشتر باشد، فعاليت اين نرونها در مغز آنان ضعيفتر و بيرمقتر است



پانزده سال پیش در تابستان 1995 در آزمایشگاه جیاکومو ریزولاتی در دانشگاه پارما ایتالیا مشاهده ساده اما شگفت آوری رخ داد آقای ریزولاتی در حال بررسی فعالیت الکتریکی سلول های عصبی منطقه پیش حرکتی (premotor) در مغز میمون های ماکاک بود ناحیه پیش حرکتی مغز حرکات بدن را طراحی و آغاز می کند فرمان های صادره از این ناحیه تکانه های الکتریکی را بوجود می آورد که در طول اعصاب حرکت می کنند تا با رسیدن به عضلات باعث حرکت ان ها می شودهر وقت میمون شی را درچنگ می گرفت و حرکت می داد، سلول های این ناحیه از مغز تهییج و فعال می شدند که این فعالیت از بخشی از مغز که در طراحی حرکات دخیل است انتظار می رود بعدا" به محض این که یک دانشجو با بستنی در دستش وارد آزمایشگاه شد چیز شگفت آوری اتفاق افتاد هنگامی که دانشجو قیف را به لب هایش کشید، مانیتور همان علائم را در مغز میمون نشان داد تنها با مشاهده ساده دانشجویی که بستنی را حرکت می داد و در دهانش می گذاشت این فعالیت در مغز میمون انجام شد
بعدا" این آزمایش به وسیله اشیا دیگر از جمله موز و بادام نیز تکرار شد زمانی که میمون انسان ها و دیگر میمون ها را که بادام را به دهانشان نزدیک می کردند مشاهده می کرد، درست همانند زمانی که خود میمون بادام را به دهانش نزدیک می کرد همان سلول های مغز بر انگیخته می شد
بعد از این واقعه بسیاری از این سلول های عصبی که حرکات هدفدار حیوان دیگر را در خود منعکس می کردند پیدا شدند، به زودی طیف بسیار گسترده تری از این سیستم نورون های آینه ای در مغز انسان ها نیز یافت شد البته با این تفاوت که در انسان ها نسبت به میمون ها نورون های آینه ای به بالا ترین وجه انعطاف پذیر و بسیار تکامل یافته تر هستند به گفته دانشمندان در حقیقت این تکامل انعکاس توانایی های مجرب تر و اجتماعی انسان ها است
سیستم های گوناگون نورون های آینه ای مغز انسان نه تنها در اجرا و درک حرکات دیگران بلکه در درک نیت ها، اهداف، مفهوم اجتماعی رفتار و عواطف دیگران نیز تخصصی شده اند
چرا نورون های آینه ای چنین شگفتی ای آفریده اند ؟
از دیدگاه متعارف در مورد چگونگی عمل مغز، پیام های حسی از طریق چشم وارد مغز می شوند و در قشر مغز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند فرمان های عصبی در صورت لزوم به عضلات فرستاده می شوند تجربیات جدید نشان می دهد که وقتی ما می بینیم یا می شنویم که شخصی عمل معینی را انجام می دهد، همان بخش های مغز هنگامی که ما همان عمل را انجام می دهیم فعال می شوند
در واقع لازم نیست که ما در مورد اعمال دیگران فکر کنیم، یا آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم بلکه فورا" آن چه راکه مقصود دیگران است از طریق شبیه سازی (باز سازی ) کردن آن چه آن ها انجام می دهند در همان نواحی مغز خودمان در می یابیم همان طور که آقای ریزولاتی بیان می کنند ما انسان ها حیوانات اجتماعی بی نظیری هستیم بقای ما به فهمیدن فعالیت ها، نیت ها وعواطف دیگران بستگی دارد نورون های آینه ای به ما اجازه می دهند که بر ذهن دیگران احاطه مستقیم داشته باشیم و این احاطه نه از طریق استدلال های مفهومی بلکه از طریق شبیه سازی بی واسطه و احساس همدلی و همدردی است این تسلط بی واسطه بر ذهن دیگران توانایی است که انسان ها را تقریبا" از همه حیوانات دیگر به استثنای میمون ها و میمون های انسان نما که تنها مراحل اولیه این مهارت ها را دارا هستند متمایز می کند این نورون ها در مناطقی از مغز شامل کرتکس پیش حرکتی، لوب آهیانه ای خلفی ، بالای قطعه گیجگاهی و اینسولا کشف شده اند و در پاسخ به زنجیره ای از فعالیت های پیوسته با اهداف و نیت ها فعال می شوند به احتمال زیاد این دستاورد و کشف باعث دگرگونی در فهم فرهنگ، همدلی ، وحدت و یکدلی، فلسفه، زبان، تقلید کردن و الگو برداری ، اوتیسم و روان درمانی در آینده ای نه چندان دور خواهد شد
مارکو ایاکوبانی دانشمند عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) که در مورد نورون های آینه ای مطالعاتی داشته است، می گوید زمانی که شما فعالیتی را که من انجام می دهم – مانند برداشتن یک چوب بیسبال – می بینید به طور اتوماتیک عمل مرا در مغزتان شبیه سازی می کنید وی می افزاید مدارها ی در مغز شما وجود دارد –که هنوز ما آن ها را به صورت کامل نشناخته ایم – که از حرکت شما زمانی که اعمال را شبیه سازی می کنید جلو گیری می کند اما شما فعالیت مرا می فهمید زیرا یک الگو بر اساس حرکات قبلی در مغزتان از حرکات من دارید یعنی این حرکات را خودتان قبلا" انجام داده اید هنگامی که شما می بینید من بازویم را به سمت عقب می کشم مانند انداختن یک توپ، شما نیز در مغزتان یک کپی از آن چه من انجام می دهم دارید و آن کمک می کند به شما تا هدف مرا بفهمید زیرا نورون های آینه ای شما می تواند اهداف مرا بخوانند و شما می دانید که من چه کاری انجام خواهم داد
اوادامه می دهد اگر شما غمگین شدن مرا ببینید، که یک وضعیت اضطراری عاطفی در من بوجود آمده است ، نورون های آینه ای گرفتاری مرا در مغزتان شبیه سازی می کند و شما به صورت خودکار برای من دلسوزی و همدلی می کنید زیرا آن چه که من احساس می کنم، شما نیز واقعا" احساس می کنید به نظر می رسد که نورون های آینه ای صحنه ها و موقعیت ها را تحلیل کنند و ذهن ها را بخوانند اگرشما شخصی را ببینید که به سمت یک قفسه کتاب دستش را دراز کرده ودر حالی که دستش خارج از میدان دیدتان است، شما بدون تردید و شک می گویید که او می خواهد یک کتاب را بردارد، زیرا نورون های آینه ای مغزتان این طور به شما می گوید در بررسی که در مارس 2005 در کتابخانه عمومی علوم توسط دکتر ایاکوبانی و همکارانش انجام گرفت آن ها گزارش دادند که نورون های آینه ای می توانند تشخیص دهند که اگر شخصی یک فنجان چای را برمی دارد قصد دارد که آن را بنوشد یا این که می خواهد میز را تمیز کند پاتریسیا گرین فیلد روانشناس دانشگاه کالیفرنیا (UCLA ) که توسعه انسانی را بررسی می کند بیان می دارد نورون های آینه ای یک مبنای بیولوژیکی (زیستی) نیرومند برای تکامل فرهنگ فراهم می کنند
تاکنون دانشمندان با ور داشته اند که فرهنگ مجزا از بیولوژی بوده است وی می گوید اما اکنون می بینیم که نورون های آینه ای فرهنگ را به طور مستقیم جذب می کنند و آیندگان آن را به وسیله اجتماع، تقلید (الگو برداری ) و مشاهده، آموزش می بینند تقلید نیز تقریبا" منحصر به انسان ها است و انتقال آموخته ها و تکوین فرهنگ را ممکن می کند
زبان چگونه تکامل پیدا کرده است؟ آیا در ابتدااصوات انسان ها مانند حیوانات بوده است؟
در بررسی که دکتر میشائیل اربیب دانشمند اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در مارس 1998 انجام داد فهمید، که نورون های آینه ای پایه و خاستگاه زبان هستند وزبان از این نظر مدیون نورون های آینه ای است
کاملا"روشن است که برای بوجود آمدن هر زبانی اولین پیش شرط این است که شخص با هزاران پیام پیام رسانان مختلف ارتباط برقرار کند نورون های آینه ای این اولین مقدمه را مستقیما" امکان پذیر می کنند هنگامی که یک میمون با دستش عملی را انجام می دهد ، سلول های آینه ای میمون دیگری که او را مشاهده می کند، آن عمل را گویی که خود میمون آن را انجام می دهد ثبت خواهد کرد
نورون های آینه ای می توانند نقطه شروعی برای تکامل زبان بر اساس ایما و اشاراتی که تنها بعد ها با صدا ها همرا شده اند فراهم کنند اگر چه بسیاری از دانشمندان در جستجوی منشا و سرنخ های زبان در آوا ها و غرش های حیوانات بوده اند، ظهور ابتدایی زبان براساس ایما و اشاره منطقی به نظر می رسد انسان ها هنوز هم می توانند با دست هایشان به خوبی ارتباط برقرار کنند کودکان نا شنوا می توانند خود به خود بدون این که تعلیم ببینند، یک زبان اشاره به وجود بیاورند از آن جایی که دست ها به عضلات پیچیده ای مجهزند که به آن ها امکان می دهند، که هر کاری را از در دست گرفتن چوب دستی های بزرگ تا چیدن توت های ریز انجام دهند، به نظر می رسد که آن ها برای تکامل یافتن ایماهای بیانی حاضر و آماده بوده اند اگر واقعا" زبان گفتاری ما از ایما ها و اشارها منشا گرفته باشد، پس باید هنوز میان نواحی زبان و مناطق حرکتی در مغز اشتراک و همپوشانی وجود داشته باشد
نه تنها معلوم شده است که این همپوشانی وجود دارد، بلکه دستگا ههای اسکن کننده مغز نشان می دهند، که یکی از مهمترین مناطق مغزی مربوط به گفتار زمانی که صحبت می کنیم، هنگامی که ایما و اشاره را به کار می بریم و وقتی ایما و اشاره دیگران را می بینیم، فعال است یعنی درست همان چیزی که بر اساس نظریه نورون های آینه ای به عنوان خاستگاه زبان ، پیش بینی می شود
دکتر دنیل سیگل مدیر مرکز توسعه انسانی در لس آنجلس اظهار می دارد روان درمانگران به طرز معقولی شیفته کشف نورون های آینه ای شده اند زیرا آن ها ا ساس زیستی – نورونی برای انتقال و عدم انتقال عواطف طرح کرده اند در انتقال عواطف مراجع احساساتش را درباره ویژگی های مهم زندگی اش به یک درمانگر منتقل می کند به نحو مشابه، در عدم انتقال عواطف (وقفه )، واکنش مراجع نسبت به درمان گر در روابط اولیه بین درمانگر و مراجع ایجاد مشکل می کند وی ادامه می دهد
درمانگران می توانند از سیستم آینه ای خودشان برای فهمیدن مشکلات مراجعین استفاده نمایند ویکدلی و دلسوزی (همدردی) بوجود بیاورند و می توانند به مراجعین برای فهم این که تعدادی از تجاربشان ناشی از این است ،که افراد دیگر در مورد آن ها در گذشته چیزی گفته اند یا انجام داده اند کمک کنند دکتر ویتوریو گالس یک عصب شناس در دانشگاه پارما بیان می کند کار برجسته نورون های آینه ای یک هنر به شمار می رود آزمایشات نشان داده است زمانی که شما یک رمان را می خوانید موقعیت ها را از دید راویی تجسم می کنید طوری که انگار خود شما در آن موقعیت قرار دارید
دکترایاکوبانی می گوید
ورزشکاران و مربیان حرفه ای اغلب از تمرین روحی (ذهنی) وخیال پردازی (عکس ها) استفاده می کنند شاید بدون دانستن اساس بیولوژیکی، آن ها ویژگی های آینه ای مغزشان را به کار می اندازند ومشاهده می کنید که این نورون های آینه ای هستند که به موفقیت آن ها کمک می کنند
وی ادامه می دهد
نورون های آینه ای عملا"در زندگی روزمره بسیار موثوند هنگامی که مردم با یکدیگر روبرو می شوند به این دلیل که واقعیت مجازی و ویدئوها (آزمایشگاه)جایگزین های مبهمی هستند
با این وجود یک مطالعه در ژانویه 2006 در مورد روانشناسی وسایل ارتباط جمعی نشان داد، زمانی که کودک برنامه های خشونت آمیز تلویزیون را تماشا می کند، نورون های آینه ای، به همان اندازه در چندین ناحیه از مغز درگیر در پرخاشگری فعال می شوند در نتیجه احتمال این که کودک رفتار پرخاشگرانه انجام دهد افزایش می یابد
دکتر کریستین کی سرس کسی که مبنای عصبی دلسوزی و همدلی را در دانشگاه گرونینگن بررسی کرد گزارش داد که توانایی سهیم شدن با عواطف دیگران دقیقا"با عملکرد نورون های آینه ای مرتبط است
زمانی که شما شخصی را می بینید که احساس درد می کند نواحی درد در بدن خودتان فعال می شود به عنوان مثال وقتی که شما می بینید یک عنکبوت بر روی پای فردی می خزد شما احساس چندش آوری می کنید زیرا نورون های آینه ای تان فعال شده است وی بیان می دارد افرادی که در دلسوزی و همدلی درجه و میزان بالایی دارند، سیستم نورون های آینه ای فعالی دارند
دکتر کی سرس در بررسی که هنوز منتشر نشده کشف کرد که احساسات اجتماعی مانند احساس گناه، شرمندگی ، عزت نفس (غرور)، دستپاچگی (اضطراب )، منحصرا" بر اساس سیستم نورون های آینه ای که در قسمتی از مغز به نام اینسولا پیداه شده اند هستند زمانی که مردم دستی را که به سوی دیگری برای نوازش می رود ، و می بینند که فرد دیگر به صورت بی ادبانه ای آن را به عقب می زند ، ناراحت می شوند و این ناراحتی اجتماعی از عدم پذیرش در اینسولا ثبت می شود ، و نشان داده می شود
حال در صورتی که نورون های آینه ای غلط عمل کنند چه اتفاقی می افتد؟
می توانیم انتظار داشته باشیم که در این صورت افراد توانایی شان را در درک بی واسطه و شهودی مقصودهای ذهنی دیگران از دست بدهند چنین وضعیتی بسیار شبیه به بیماری اوتیسم (در خود ماندگی) خواهد بود ،که با اختلال در تعامل اجتماعی مشخص می شود
میرلا داپرتو و همکارانش در دانشگاه UCLA نحوه عمل نورون ها ی آینه ای را در مغز کودکان عادی و کودکان مبتلا به اوتیسم ملایم، مورد بررسی قرار دادند
به نوشته نشریه اختصاصی مطالعات زیست – عصب شناسی نیچر، گروه محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از دستگاههای اسکن مغز، از فعالیت نورون های آینه ای این دو گروه از کودکان، هنگامی که آنان مشغول تماشای تصاویر دربردارنده حالات گوناگون چهره افراد مختلف از جمله خنده ،گریه ، خشم و یا بی حو صلگی و نظایر آن بوده اند و یا خود ادای این حالات را درمی آوردند عکس گرفتند در مطالعات بر روی این تصاویر تهیه شده به وسیله دستگاههای اسکن آشکار شد که نورون های آینه ای در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم به مراتب کمتر از نورون های مشابه در مغز کودکان عادی بودند بر اساس این پژوهش هر چه میزان اجتماع گریزی کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر باشد ، فعالیت این نورون ها در مغز آنان ضعیف تر است
اخیرا"ویلانور راماچاندران و همکارانش در دانشگاه سن دیه گو فعالیت مناطق نورون های آینه ای را در افراد با بررسی نوع به خصوصی از امواج مغزی به نام «ریتم موئی»- که هنگام فعال شدن نورنهای آینه ای مهار می شود - اندازه گیری کرده اند همان طور که انتظارمی رفت این گروه از پژوهش گران دریافتند که امواج موئی هنگامی که افراد دستهایشان را تکان می دهند یا مشاهده می کنند که دیگران این عمل را انجام می دهند، مهار می شوداما ریتم موئی درافراد مبتلا به اوتیسم تنها هنگامی مهار می شد که دستهای آنها حرکت می کرد و نه هنگامی که آنها افرادی را می دیدند که همین عمل را انجام می دادند
در واقع به نظر می رسد که افراد مبتلا به اوتیسم پیوند مستقیم میان تماشا کردن و درک کردن را که دستگاه نورونهای آینه ای فراهم می کند ، از دست داده اند پژوهش در این زمینه هنوز در آغاز راه است اما این یافته ها ممکن است به درمان های نوینی منتهی شوددانشمندان معتقدند که در هیچ حوزه ی دیگری، نظیر وسایل هرزه پردازی (فحشا)، سیستم نورونهای آینه ای پر قدرت و با سرعت فعال نمی شوند برای نمونه اگر شخصی نزدیکی یک فرد دیگر را با یک زن تماشا کند ، سیستم نورون ها ی آینه ای وی با سرعت زیادی شروع به فعالیت می کند البته این فعالیت شدید به همان سرعت نیز محو می شود
به احتمال زیاد نورونهای آینه ای برای روانشناسی همان کاری را بکنند که DNA برای زیست شناسی کرد، آن ها به توضیح مجموعه ای از توانایی های ذهنی کمک می کنند که تا به حال اسرارآمیز باقی مانده اند
اوتيسم (در خود فروماندگى) چيست؟
افراد مبتلا به اوتيسم در دنياى خود تنها مانده اند، بى تفاوت به نظر مى رسند، ناتوان ازايجاد و پيشبرد روابط عاطفى با ديگران هستند و اغلب قادر به درك افكار، احساسات ونيازهاى ديگران نمى باشند
اوتيسم يك اختلال تكاملى است كه بر حيطه هاى مختلف تعاملات اجتماعى، مهارت هاى ارتباطى، ارتباط كلامى و غيركلامى تأثير مى گذارد اختلال در تعاملات اجتماعى به صورت تماس چشمى خفيف، بى تفاوتى و روابط شخصى محدود، ناديده گرفتن ديگران وعدم بروز واكنش هاى محبت آميز مشخص مى شود اختلال در مهارت هاى ارتباطى نيزبه صورت تأخير يا فقدان تكلم، ناتوانى در شروع گفت وگو، تكرار كلمات و عبارات به صورت كليشه اى و به كارگيرى نامناسب آنها بدون درك مفاهيم نمود مى يابد همچنين رفتارها، فعاليت ها و علايق آنها كليشه اى، تكرارى و محدود است آداب خاصى را رعايت مى كنند (مثلاً غذاهاى خاصى مى خورند) به دور خود مى چرخند از چرخاندن اشيا و حركات چرخشى لذت مى برند حركات تكرارى در بدن دارند مثل تكان دادن دست ها (مانند بال زدن)، جلو و عقب رفتن مكرر، ضربه به سر و صورت تكرارى و مداوم
علائم اين اختلال معمولاً در سه سال اول زندگى بروز مى كنند علت اصلى آن شناخته نشده است و در پسران شايع تر از دختران است اين اختلال به صورت يك طيف است حدود دو سوم كودكان مبتلا به اوتيسم درجاتى از عقب ماندگى را نشان مى دهند، قادر به تكلم نيستند و علائمى به صورت خودآزارى و ديگرآزارى نشان مى دهند گروهى ديگر بهره هوشى نرمال دارند و در بعضى زمينه ها (مانند نقاشى) بسيار توانا هستند

علائم هشدار
در صورت مشاهده اين علائم در كودك خود براى ارزيابى بيشتر به پزشك متخصص مراجعه كنيد
۱ كودك تا ۶ ماهگى لبخند نزده يا در چهره اش حالتى از هيجان و بيان احساسات ديده نمى شود
۲ تا ۱۲ ماهگى غان و غون نكرده است
۳ تا ۱۶ ماهگى كلمه اى به زبان نياورده است
۴ تا ۲۴ ماهگى عبارات معنى دار دو كلمه اى به كار نبرده است
۵ در هر سنى، توانايى هاى قبلى خود (مهارت هاى اجتماعى، تكلم و) را از دست داده است اغلب والدين در سنين ۱۴ تا ۱۵ ماهگى متوجه مشكلى در كودك خود مى شوند اما معمولاً منتظرند به اين اميد كه با رشد كودك شرايط تغيير كند

محققان اعلام كردند واكنش نشان ندادن كودكان يك ساله به شنيدن نام خود، ميتواند نشانه هشداردهنده اي از اوتيسم و يا ديگر مشكلات مربوط به رشد آنان باشد
به گزارش روز سه شنبه پايگاه اينترنتي رويترز، به اعتقاد پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا شناسايي زودهنگام اوتيسم انجام اقداماتي در رابطه با اين مشكل را ميسر ميسازد كه اين اقدامات نويد نتايج مثبتي را ميدهند
در اين تحقيق كه نتايج آن در شماره آوريل نشريه "‪Adolescent Medicine‬ ‪ "Archives of Pediatrics and‬به چاپ رسيده است، ‪ ۱۰۱‬كودك يك ساله را كه خواهر يا برادرشان اوتيسم داشته و در خطر ابتلا به اين بيماري بودند، مورد بررسي قرار دادند دانشمندان اين كودكان را با ‪ ۴۶‬كودك هم سن كه در معرض خطر ابتلا به اين اختلال ذهني قرار نداشتند، مورد مقايسه قرار دادند
پژوهشگران در اين تحقيق ضمن سرگرم كردن كودكان با يك اسباببازي كوچك، آنها را با صداي رسا و واضح صدا كردند بر اساس اين تحقيق، همه كودكان در گروه كم خطر پس از يك يا دوبار صدا زدن، از خود واكنش نشان دادند اما اين درصد در كودكان گروه پر خطر ‪ ۸۶‬درصد بود
پس از دو سال تحقيق، دانشمندان دريافتند سه چهارم كودكاني كه در سن دوازده ماهگي نسبت به اسم خود واكنش نشان نداده بودند، در سن دو سالگي دچار مشكلات مربوط به رشد بودند
اوتيسم يك اختلال پيچيده مغزي است كه در توانايي فرد براي گفتگو و برقراري ارتباط با ديگران اختلال ايجاد ميكند
در اين گزارش آمده است هرچند اين آزمايش تمامي كودكاني را كه درمعرض خطر مشكلات مربوط به رشد هستند، شناسايي نميكند، اما اين آزمايش آسان و كمهزينه است و شايد پزشكان مايل باشند آن را به معاينات كلي يك سالگي كودكان بيافزايند
آيا اميدى به درمان كودكان مبتلا به اوتيسم هست؟
نكته مهم اين است كه در صورت مشاهده هرگونه رفتار غيرطبيعى در هر سنى مراجعه به متخصص اولين قدمى است كه والدين بايد به آن بپردازند در درجه اول روانپزشكان كودك و نوجوان و سپس روانپزشكان و روانشناسان راهنماهاى خوبى خواهند بود بسيارى از والدين هنگامى كه تشخيص اوتيسم براى كودكشان مطرح مى شود رويكرد مناسبى ندارند گروهى كودك خود را نزد متخصص هاى مختلف مى برند به اين اميد كه تشخيص ديگرى برايش مطرح شود گروهى اميد و آرزويى را كه براى كودكشان داشتند نقش بر آب مى بينند و از هرگونه اقدامى نااميد مى شوند گروهى مشكلات فرزندشان را انكار مى كنند و به اميد علاج فورى هستند امروزه بيش از هر زمان ديگرى مى توان به كودكان مبتلا به اوتيسم كمك كرد مداخله زودرس شامل آموزش هاى ويژه و خدمات توانبخشی (گفتار درمانی - کار درمانی )، حمايت خانواده و در بعضى موارد درمان دارويى به بسيارى از كودكان مبتلا به اوتيسم در رسيدن به تجربه زندگى هرچه طبيعى تر كمك خواهند كرد برنامه هاى آموزشى ويژه مى توانند ظرفيت كودكان را در يادگيرى، برقرارى ارتباط با ديگران و تعاملات اجتماعى افزايش دهد و همزمان مى تواند شدت رفتارهاى مخرب را كاهش دهد درمان دارويى نيز در كاهش شدت علائم مؤثر است

امروز اميد زيادى به پيشرفت كودكانى است كه درمان مناسب و مؤثرى گرفته اند حتى بسيارى از كودكانى كه از نظر ذهنى، عقب افتاده اند در انجام كارهاى مشخصى مثل پوشيدن لباس و فعاليت هايى نظير آشپزى و مهارت هايى را كسب خواهند كرد گروهى ديگر مهارت هاى تحصيلى مانند خواندن، نوشتن، محاسبات ساده را به دست خواهند آورد بعضى دبيرستان را تمام مى كنند و گروهى نيز به دانشگاه مى روند گروهى از كودكان مبتلا به اوتيسم نيز كه در زمينه هايى مانند نقاشى، موسيقى، انجام محاسبات و توانايى خاصى دارند، حتى بسيار بيشتر از افراد طبيعى، پيشرفت هاى چشمگيرى نشان مى دهند
نكته مهم شروع هرچه سريع تر مداخلات درمانى است اما نكته مهم تر اين است كه هيچگاه براى شروع درمان دير نيست

انواع اختلالات یادگیری
کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یکی یا چند مورد از زمینههای زیر دچار مشکل باشند اختلال در زبان گفتاری ، اختلال در زبان نوشتاری ، اختلال خواندن و اختلال در حساب به عبارتی ممکن است کودکی در همه زمینههای فوق به جز یک زمینه عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد، ولی در یک زمینه دچار مشکل شود و به این ترتیب همپوشیهای مختلفی در زمینههای یاد شده ممکن است اتفاق بیافتد
درمان اختلالات یادگیری
هر چند اختلالات یادگیری اصولا مسالهای آموزشی است، اما از چندین جنبه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است بسیاری تلاشها در این زمینه آشکار از فرضیه نقص جزئی در مغز سود میجویند و بدین ترتیب میکوشند تا با ارزیابی مسائل فرض شده مربوط به این نقص زیستی مشکل را برطرف کنند از جمله شیوههای درمانی رایج بر این اساس میتوان به درمان رایج بر نگرشهای "ادراکی" - "حرکتی" اشاره کرد

در این شیوه تلاش میشود تا موقعیتهایی برای کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتی را از محیط دریافت دارد، به یکدیگر ارتباط دهد و آنها را دریابد استفاده از روروک ، بازیهایی برای آموزش حرکت ، تمرینات روی تخته سیاه برای رشد هماهنگی حرکت و ادراک دیداری ، حل معما در این شیوه کاربرد دارد

از روشهای درمانی دیگر میتوان به روش "دیداری" - "حرکتی فراستیگ" و شیوههای رفتاری اشاره کرد برخی از متخصصان حرفه پزشکی نیز معتقدند باید به این دسته کودکان دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد با این حال درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات انجام شده بسیار اندک است "مگا ویتامین درمانی" اولین بار توسط کوت برای درمان این اختلالات پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته میشود

از سوی دیگر در نظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از اتاق مرجع یا کلاسهای ویژه با این حال مساله جای دهی مبتلایان به اختلالات یادگیری در کلاسهای مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است


 

 


دسترسی به قسمت مشاوره

 

1   2    3     4   5    6     7      8     9     10   11    12    13     14    15     16   17    18   19    20.......next



 

 

آخرین نوشته ها

 

   نورون های آینه ای پژوهشگراني كه در زمينه زيست - عصب شناسي تحقيق مي‌كنند در تازه‌ترين مطالعات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه آن

  روشهاي اصلاح و درمان لکنت زبان

  زنان در دوران ميانسالي بيشتر دچار استرس مي‌شوند

  يكي از راه هاي درمان شب ادراري ، درمان با بازتاب هاي شرطي است ، اما تا چه حد عاقلانه خواهد بود كه ما

  عجله نکنید یه این بچه خودش بزرگ بشه درست میشه این بچه فقط تاخیر داره

  •  

     


     

     


           مواردی که ما می توانیم  به یاری شما بشتابیم :

    •    آخرین تحقیقات و یافته ها

    •    آخرین محصولات توانپزشکی در رفع مشکلات شما

    •    ارائه برنامه های درمانی  توانبخشی  و  مشاوره

    •    ارائه نرم افزارهای گفتاردرمانی - بیوفیدبک تراپی لکنت زبان بصورت خانگی و کلینیکی - ارائه نرم افزارهای آموزشی  از پیش دبستان تا راهنمایی و بالاتر مطابق نیازهای فردی افراد - ارائه نرم افزارهای آموزشی 

    •    معرفی درمانگران و متخصصین

    •    معرفی مراکز درمانی که به وجود شما  نیاز دارند .

    •    مشاوره در مورد مشکلات کودک شما .

       

     

  •  

         

     

     

       

     

         
       

     

         
       

     

     

     

       

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه گفتار توان گستر می باشد  

       
       

                                                                                                   

       
     

                           برگشت به صفحه قبلی                                       برگشت به صفحه اصلی                                           صفحه بعدی